نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد

نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد

نحوه مطالعه و برنامه ریزی

سوال:

با توجه به اینکه زمان زیادی برای مطالعه باقی نمانده  من احساس می‌کنم بعضی از مباحث را فراموش کرده‌ام. چه باید بکنم؟

 

پاسخ :

هنگام مطالعه دروس حتماً سعی کنید نکات مهم را یاداشت کنید یا به اصطلاح نت برداری کنید. در این صورت با  مطالعه یاداشت‌ها می‌توانید مطالب را مرور کنید، در غیر این صورت اگر احساس می‌کنید وقت کافی برای مطالعه عمیق ندارید سعی کنید تمرین‌ها را مطالعه و سپس آزمون‌ها را مرور کنید. در کل سعی کنید زمان باقی مانده را به خوبی مدیریت کنید.

 ...

سوال:

چندسوال ازخدمت شما داشتم:

1- به خاطرحجم زیاد درس‌ها، گاهی اوقات فرمول‌ها را فراموش می‌کنم و گاهی اوقات سوالاتی برایم پیش می‌آید که به دلیل نبودن استاد قادر به رفع مشکل نیستم. لطفا بگویید که چگونه بخوانم و چگونه برنامه ریزی کنم تا با مشکل فراموشی مواجه نشوم.

 

2- درجلسه آزمون غالبا پس از 1 ساعت نشستن خسته می‌شوم، خواهشمندم بگویید چگونه با این خستگی مقابله کنم.

 

3-گاهی اوقات بعد از حل کردن چندسوال و نرسیدن به پاسخ دلسرد می‌شوم و این روحیه‌ی ناامیدی باعث خسته شدن بیشتر و بی‌رغبت شدن نسبت به حل سوالات بعدی می‌شود، برای این مشکل چه تدبیری بیاندیشم.

 

پاسخ

تنها راه حل به خاطر سپردن فرمول‌های ریاضی تکرار در فواصل مختلف زمانی و تمرین زیاد است. البته توصیه می‌کنیم که شما روند بدست آوردن فرمول را چند بار انجام دهید تا حداقل اگر خود فرمول را به یاد نمی‌آورید سریعا فرمول را بدست بیاورید. البته این برای همه فرمول‌ها امکان پذیر نیست. در مورد خستگی در جلسه آزمون هم باز  با تمرین می‌توان این مشکل را برطرف کرد. آزمون‌های آزمایشی می‌توانند تمرین مناسبی برای این کار باشند. شما باید کمکم خود را عادت بدهید که ساعات طولانی سر آزمون بنشینید. البته بین آزمون هم می‌توانید تقریباً هر یک ساعت یک بار استراحت کنید؛ به این صورت که چشمان خود را ببندید و چند بار نفس عمیق بکشید و یا برای چند لحظه به دور دست خیره شوید. “نمی‌توانم” را به خود تلقین نکنید و به خود امواج منفی ارسال نکنید. شما باید مثبت فکر کنید و بگویید حتماً می‌توانم فرمول‌ها را یاد بگیرم یا ساعات طولانی سر جلسه بنشینم. چون تلقین منفی شما را دلسرد و مایوس می‌کند و بدون روحیه. قرار نیست هر مسئله‌ای با اولین تلاش حل شود. شما باید به خود این روحیه را بدهید که اگر چند بار هم نتوانستید مسئله را حل کنید یک بار دیگر با تلاش بیشتر سراغ مسئله بروید، ولی اگر مسئله حل شد، لذتی به شما دست می‌دهد که حاضر نیستید آن‌را با هیچ چیز عوض کنید.  پس اگر بخواهم جمع‌بندی کنم: روحیه، امید، تلاش و تمرین.

 

سوال

چند وقتی است احساس می‌کنم مطالب یکنواخت شده و بازدهی درس خواندنم پایین آمده است.

 

پاسخ

روزی روزگاری یک هیزم شکن خیلی قوی برای کار سراغ یک تاجر الوار رفت تاجر او را استخدام کرد. و دست‌مزد خوبی برایش تعیین کرد و همچنین شرایط کاری بسیار خوب بود. بنابراین هیزم شکن ما تصمیم گرفت کارش را به نحو احسن انجام دهد، تا محبت صاحب کار خود را جلب کند. رئیس جدید به او یک تبر داد و محل کارش را نشان داد. روز اول هیزم شکن 18 درخت را قطع کرد. رئیسش به او تبریک گفت و از او خواست به همین روش به کار خود ادامه دهد. تاجر بسیار هیجان زده بود تا ببیند روز بعد هیزم شکن چند درخت قطع می کند. اما روز بعد او توانست فقط 15 درخت را بیندازد.  روز بعد هیزم شکن تلاش خود را بیشتر کرد. ولی فقط 10 درخت قطع کرد. هر روز با همه تلاشی که می کرد تعداد کمتری درخت می‌توانست قطع کند.هیزم شکن با خود فکر کرد من باید قدرت خود را از دست داده باشم. بنابراین پیش رئیس خود رفت و از او معذرت خواهی کرد. و گفت نمی دانم چه اتفاقی افتاده است که هر روز توانایی من در قطع درختان کمتر می‌شود.

تاجر در جواب پاسخ داد: « آخرین باری که تبر خود را تیز کردی کی بود؟ »

هیزم شکن پاسخ داد: تیز کردن؟ من وقتی برای تیز کردن تبر نداشتم چون خیلی مشغول …

در این لحظه هیزم شکن به فکر فرو رفت و در کمال شرمندگی به اشتباه خود پی برد.

آیا شما هم تبر زندگی خود را تیز می‌کنید؟ آیا اطلاعات خود را به روز می‌کنید؟ آیا زمانی را برای اندیشیدن و بررسی آنچه انجام داده‌اید می‌گذارید؟ آیا  نتایج کارهای خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید؟ آیا بدنبال راهی موثرتر برای مشکلات فعلی هستید؟ یا اینکه آنقدر خود را درگیر انجام کاری کرده‌اید که وقتی برای این کارها ندارید. ، آیا وقتی که از دروس احساس خستگی می‌کنید وقتی را برای استراحت اختصاص می‌دهید؟

 

سوال

برای یادگیری بهتر در مطالعه چطور باید عمل کرد؟

 

پاسخ

برای مطالعه مفهومی و نکته‌ای بهتر است ابتدا یک بار مطالب را به صورت روزنامه‌وار خوانده و سعی کنید کلیات مطلب را درک کنید. سپس چند بار مطلب را مرور کنید تا اطمینان حاصل کنید که مطالب را به خوبی درک کرده‌اید. در نهایت مطالبی را که فکر می‌کنید ممکن است فراموش شود یادداشت کنید تا بتوانید به تناوب مرور کنید.

 

سوال

به نظر شما بایستی تمام دروس را با ساعات مساوی در یک روز مطالعه کرد یا اینکه هر روز را به یک درس خاص اختصاص داد؟ پیشنهاد شما برای روش مطالعه و ساعات مفید درس خواندن برای قبولی چیست؟                                                                                                                                                  

پاسخ

مطمئنا اختصاص دادن ساعات مساوی برای مطالعه دروس مختلف نمی‌تواند راه مناسبی باشد. چرا که مطالعه بعضی از دروس مثل ریاضیات و مهندسی زمان‌بر است. بنابراین توصیه می‌شود که ساعات مطالعه را متناسب با هر درس و بسته به توان خود انتخاب کنید. در ضمن در این رشته که دروس متنوع هستند توصیه می‌شود که مطالعه روزانه خود را متمرکز به یک درس خاص نکرده و سعی کنید هر روز چندین درس را مطالعه کنید تا روند مطالعه برایتان خسته کننده نشود. ساعات مطالعه روزانه بستگی به سرعت و توان مطالعه شما دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای تعیین ساعات مطالعه روزانه، بر اساس حجم مطلبی که باید در هر روز مطالعه کنید پیش بروید.

 

سوال

چرا با وجود مطالعه زیاد نتیجه خوبی کسب نمی‌کنم؟

 

پاسخ

در کل باید بگویم که تنها زیاد خواندن نیست که اهمیت دارد. اتفاقا این مسئله ممکن است کم‌ترین اهمیت را داشته باشد. شما اول باید به خوبی بدانید که در مورد شما چه شیوه‌هایی برای مطالعه مناسب‌تر است: مثلا وقتی یک مطلب را چند با روزنامه وار می‌خوانید بهتر یاد می‌گیرید یا اگر یک بار با صرف وقت بیشتر و به دقت مطالعه کنید. مسئله دیگر این است که بدانید چه درسی را چه موقع بخوانید یا اینکه اصلا کی درس بخوانید. باید بدانید در کل چه زمانی ذهنتان برای پذیرش مطالب آماده‌تر است و تازه در آن وقت آمادگی پذیرش چه درسی را دارد. هیچ وقت خودتان را مجبور به خواندن درسی نکنید که حوصله مطالعه آن را ندارید چراکه دقیقا اثر عکس دارد. ولی به خاطر داشته باشید که همه دروس را باید به صورت متعادل بخوانید. این طور هم نباشد که در مورد یک درس هیچ وقت حوصله نداشته باشید! مطلب دیگر اینکه شاید واقعا بیش از حد درس می‌خوانید. به ذهن خود اجازه استراحت بدهید تا بتواند مطالبی را که خوانده‌اید تجزیه و تحلیل کند تا خوب درکشان کنید.

 

منبع : سایت کنکور

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...