منطق فازی و اخلاقیات

منطق فازی و اخلاقیات

مقدمه :

استاد لطفی زاده استاد ریاضیاتی است که نظریه معروف منطق فازی وی تحول بزرگی در دنیای کامپیوتر و پیشرفت علم اراده کرده است.
اگر بخواهیم شرح ساده ای از این نظریه بدهیم . باید به این نکته اشاره بکنیم که تا قبل از این نظریه ما در مجموعه ها عضویت و عدم عضویت را داشتیم. یعنی یا یک عضو در یک مجموعه هست یا نیست.
یعنی برد ما در این تابع است.
اما این نظریه قبلی در عضویت مجموعه ها یک مشکلی داشت. و آن اینکه ما در بسیاری از مجموعه ها با قطعیت روبرو نیستیم. یعنی مثلا زیبایی یک گل چیزی نسبی است و ممکن است فردی گل رز را جزو مجموعه قرار بدهد و دیگری جزو مجموعه قرار ندهد. یا بزرگی و کوچکی , بلندی و کوتاهی و... نسبت به چیزهای دیگر ارزشگذاری می شود. و ممکن است یک نفر نسبت به افرادی بزرگتر و نسبت به دیگران کوچکتر باشد.
پروفسور لطفی زاده این مجموعه گسسته را به یک بازه بسته تبدیل کرد. و بجای عضویت یا عدم عضویت قطعی یک عدد بین صفر یا یک به اشیاء داده می شود.
مثلا گل رز 0.8 گل زیباییست. و یا فرد x به اندازه 0.65 فرد بلند قدی است و عضو مجموعه افراد بلند قد است.

ادامه دارد...

از دید جامعه شناسان اخلاقیات نسبی است. درواقع هر رفتاری که ما انجام می دهیم به نسبت دیگر رفتارها خوب یا بدی آن تعیین می شود.
مثال : فرض کنید کشوری با کشور دیگر در حال جنگ است. فردی اسیر می شود و برای گمراه کردن دشمن باید دروغ بگوید تا دشمن را به اشتباه بیاندازد و نیروهای خودی بر دشمن پیروز بشوند.
دروغ همان دروغ است. ولی چون دروغ برای کار بهتری گفته شده است پس این دروغ زیاد بد نیست.

خوب حال برمی گردیم به همان نظریه منطق فازی :
اگر بخواهیم اخلاقیات را با منطق فازی توضیح بدهیم . باید بگوییم رفتارهای ما بر حسب اهدافها و اعتقادات و انگیزه ما شماره گذاری می شود.
رفتارهایی که اهدافشان خوب هست و رفتار هم پسندیده است و انگیزه ما برای این کار خوب است عددی بالاتر و نزدیک عدد 1 به آن احتصاص می یابد.
و رفتاری که زشت تر است و اهداف و انگیزه بدتری پشت ان هست عددی پایین تر و نزدیک به صفر به آن اختصاص می یابد.

با این شرایط می توانیم مفاهیمی مثل صداقت یا امانت داری یا راستگویی یا ... را بر حسب شماره ای که فرد کسب می کند به کسی بدهیم.
البته همانطور که می دانید کمال مطلق در صفات خداست و هیچگاه کسی نمی تواند عدد 1 را در صفتی کسب بکند.
و ابلیس نیز مظهر بدی و زشتی است و عدد صفر را می توان به ابلیس نسبت داد.
اما در بین این دو عدد می توان اعدادی را به افراد نسبت داد و خوبی و بدی فرد را با اندازه گیری ریاضی اندازه گیری کرد.

 دانشکده مجازی ریاضیات ایران 

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...