تحلیل پوششی داده‌ها (DEA)

تحلیل پوششی داده‌ها (DEA)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تحلیل پوششی داده‌ها (Data Envelopment Analysis) یک روش غیر پارامتری در تحقیق در عملیات و اقتصاد ، برای تخمین سرحد تولید است. در فرآیند تولید هر واحد تصمیم‌سازی باعث تولید می‌شود. از DEA برای اندازه‌گیری تجربی راندمان تولید یک واحد تصمیم سازی استفاده می‌شود. 
از لحاظ نظری ، ترکیبات ورودی و خروجی یک شرکت با استفاده از تابع تولید نشان داده می‌شوند. با استفاده از چنین تابعی می‌توان نشان داد ترکیبی از ورودی‌ها که بیشترین مقدار خروجی را منجر می‌شوند باعث ایجاد یک تکنولوژی تولید مرزی (یعنی یک روش برای تولید) خواهند شد.
حدود 30 سال پیش DEA ، برای پاسخ به این پرسش بوجود آمد که چگونه می‌توان اصل فوق را در کاربردهای تجربی بکار برد در حالی که در شرکت‌های واقعی در نظر گرفتن تمام ترکیبات ممکن برای ورودی‌ها غیر ممکن است. 

کاربردهایی از DEA در تعیین واحد تصمیم‌سازی در بانک‌ها ، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها وجود دارد. پس از تعیین واحدهای تصمیم‌سازی برخی از پرسش‌هایی که DEA به آن‌ها پاسخ می‌دهد عبارتند از 
(1) کدامیک از خروجی‌ها نقش حیاتی و تعیین کننده دارند. 
(2) کدامیک از ورودی‌ها به این خروجی مهم منجر می‌شود. 
(3) کدامیک از ورودی‌ها توسط مدیریت قابل کنترلند و ...

علاوه بر آن از این ابزار مدیریتی در مواردی از قبیل 
ساخت و ساز و تولید (manufacturing)
محک‌زنی (benchmarking)
ارزیابی مدیریت (management evaluation)
رستوران‌های فست فود (fast food restaurant)
استفاده می‌شود.

تحقیقاتی در مورد کاربرد DEA در پیش‌پردازش داده‌ها (data preprocessing) انجام شده است.

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...