ریاضیات در زیست شناسی!

ریاضیات در زیست شناسی!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


کاربردهای ریاضیات در ریست شناسی تاریخچه طولانی دارد اما در سال های اخیر ریاضیات تاثیر شگرفی در این زمینه داشته است. برخی از دلایل این امر عبارتند از:

فهم و درک اطلاعات بسیار زیاد بدست امده در طول انقلاب ژنمیک (مطالعه سازمان همه ژنوم ها (ژنوم کلیه اطلاعات ژنتیکی است که در یک سلول ذخیره می شود)) بدون ابزارهای تحلیلی بسیار مشکل است.

پیشرفت های اخیر ابزار های ریاضی مانند نظریه آشوب (برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید) به درک سازمانهای پیچیده و غیرخطی زیستی کمک می کنند.

افزایش قدرت محاسبه ، محاسبات و شبیه سازی ها را طوری که پیش از این ممکن نبود توانمند ساخته اند

افزایش فواید آزمایشات انجام شده توسط کامپیوتر (یا شبیه سازی کامپیوتری) به علت پیچیدگی ای که در پژوهش های شامل انسان و حیوان وجود دارد.

یک مدل سیستم زیستی (مانند یک بیماری یا یک تومور ) به دستگاهی از معادلات تبدیل می شود و یک جواب معادلات چه بصورت تحلیلی و چه بصورت عددی ، رفتار یک سیستم زیستی را در طول زمان یا در شرایط تعادل توضیح می دهد. انواع مختلفی از معادلات وجود دارند و نوع رفتاری که رخ می دهد وابسته است به مدل و معادلاتی که بکار برده می شوند. اغلب مدل ، فرضیاتی درباره سیستم انجام می دهد. در معادلات نیز فرضیاتی درباره طبیعت آنچه رخ دهد در نظر گرفته می شود. در واقع برای یک سیستم زیستی با توجه به شرایط آن یک مدل با معادلات مناسب انتخاب می کنند و با حل این معادلات رفتار سیستم را پیش بینی خواهند نمود. 
بدین منظور بخشهایی از ریاضیات مانند فرایند های قطعی ، فرایندهای تصادفی ، معادلات دیفرانسیل عادی ، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی و نگاشت ها بکار می آیند.


منابع:
Mathematical biology - Wikipedia, the free encyclopedia

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...