ریاضی دانی مولف

ریاضی دانی مولف

جان لویس فون نویمان در 28 دسامبر 1903 در بوداپست مجارستان متولد شد و در 8 فوریه‌ی 1957 در واشنگتن دی سی درگذشت.فون نویمان از همان کودکی هوش سرشاری داشت.در شش سالگی اعداد 8 رقمی را به طور ذهنی تقسیم می‌کرد.در 18 سالگی نخستین مقاله‌ی علمی خود را منتشر کرد. در سال 1921 در رشته‌ی شیمی وارد دانشگاه بوداپست شد، بعد از تحصیل در دانشگاه‌های زوریخ و برلین، در سال 1928 در ریاضیات درجه ی دکترا گرفت.او به سرعت در زمینه های نظریه‌ی مجموعه‌ها، جبر و مکانیک کوآنتومی به شهرت رسید.در سال 1930 و مقارن با ناآرامی سیاسی در اروپا به دانشگاه پرینستون آمریکا دعوت شد و به عنوان یکی از 6 استاد اصلی ریاضی موسسه ی مطالعات پیشرفته (IAS) مشغول به کار شد.
بینش فون نویمان با سایر دانشمندان زمان خود در رابطه‌ با رایانه تفاوت داشت. او از رایانه برای کاربرد در زمینه‌های مختلف ریاضیات و حل مساله های محاسباتی پیچیده استفاده کرد. در طول جنگ از تحقیقات فون نویمان در زمینه‌ های هیدرودینامیک (دینامیک آب)، هواشناسی، آمار و پرتابه‌شناسی استفاده‌های بسیاری شد.

بسیاری اعتقاد دارند که نخستین مواجهه ی وی با رایانه،از طریق انیاک(ENIAC) بود ولی او قبلا" ماشین‌ حساب ASCC را دیده بود و مکاتبات او در سال 1944 گویای علاقه اش به کار با رایانه های تقویت کننده ی الکترو مکانیکی و فعالیت های آزمایشگاه محاسبات دانشگاه کلمبیا است. بعد از پایان جنگ، ‌توجّه فون نویمان به ارتقای رایانه ی مؤسسه‌ی IAS معطوف شد و با گروه‌های متعددی در این زمینه‌ همکاری کرد. فعالیّت‌های او در این زمینه به تسریع روند حل مسائل محاسباتی در ساخت بمب هیدروژنی منجر شد.
در سال 1950 وی به عنوان مشاور در شرکت IBM مشغول به کار شد و مسئولیت پروژه‌های پیشرفته ای در زمینه ی فن آوری را بر عهده گرفت.

فون نویمان در طول زندگی خود موفّق به اخذ جوایز فراوانی شد. نظیر: جایزه ی انریکو فرمی و جایزه ی یادبود آلبرت اینشتین . به پاس خدمات او، مؤسسه‌ی مهندسین الکترونیک آمریکا،نشان افتخاری به نام او در نظر گرفت که هر ساله به افرادی که در زمینه‌های علوم رایانه و فن آوری، تحقیقات برجسته ای انجام می‌دهند، اهدا می‌گردد.

 

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...