اثبات نظریه ریاضیدان در حال مرگ پس از یک قرن !

اثبات نظریه ریاضیدان در حال مرگ پس از یک قرن !

محققان دانشگاه «اموری» پس از نزدیک به یک قرن توانسته‌اند معمایی را که سرینیواسا رامانوجن، ریاضیدان هندی در بستر مرگ مدعی شده بود که در رویا به وی الهام شده، حل کنند.

به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا، رامانوجن در سال ۱۹۲۰ در بستر مرگ در نامه ای به معلم خود، گادفری هارولد هاردی، ریاضیدان انگلیسی به ترسیم چندین تابع جدید ریاضی به همراه توضیحاتی در مورد شیوه عملکرد آنها پرداخت که تا آن زمان ناشناخته بود.

اکنون محققان بعد از چندین دهه اعلام کرده اند که حق با این ریاضیدان بوده و اینکه این فرمول می‌تواند رفتار سیاه‌چاله‌ها را توضیح دهد.
رامانوجن که یک ریاضیدان خودآموخته بود، در یک دهکده محلی در جنوب هند متولد شد و به قدری در مورد ریاضی تفکر می‌کرد که دو بار از دانشکده اخراج شد.

نامه این ریاضیدان محتوی چند تابع بوده که نسبت به توابع کنونی تتا یا شکلهای مدولار متفاوت هستند با اینحال همچنان از آنها تقلید می‌کند.

توابع به معادلاتی مانند موج سینوسی گفته می‌شود که به شکل یک نمودار بر روی محور کشیده شده و با محاسبه هر ورودی یا ارزش انتخاب شده، یک نتیجه به دست آید.

این ریاضیدان هندی حدس زده بود که شکلهای مادولار تقلیدی وی با شکلهای مادولار رایج که پیشتر توسط کارل جاکوبی شناسایی شده بود، مطابقت دارد و اینکه نتیجه هر دو، خروجی‌های مشابه برای ریشه‌های یک است.

رامانوجن تصور می‌کرد که این الگوها توسط یک خدای هندی بر وی الهام شده است با این حال کسی در آن زمان نفهمید که وی به چه دست یافته است.

وی پیش از اینکه بتواند ظن خود را اثبات کند، درگذشت اما بیش از ۹۰ سال پس از مرگ وی، محققان توانستند اثبات کنند که این توابع در حقیقت از شکلهای مادولار تقلید می‌کنند اما خصوصیات توصیف‌کننده خود مانند ابرتقارن را به اشتراک نمی‌گذارند.

توسعه این توابع می‌تواند به فیزیکدانان در محاسبه آنتروپی یا سطح اختلال سیاه‌چاله‌ها کمک کند.

این یافته‌ها در آستانه صد و بیست و پنجمین سالگرد تولد رامانوجن در کنفرانس ۱۲۵ رامانوجن در دانشگاه فلوریدا ارائه شده است.

منبع : علم پرس

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...