چگونه ریاضی بنویسیم؟
پاول هالموس (صاحب نظر و ریاضی دان فقید آمریکایی)
فکر می کنم بتوانم بیان کنم که چگونه باید نوشت، اما نمی دانم چه کسی حاضر به شنیدن آن خواهد بود. توانایی ایجاد ارتباط موثر با دیگران و روشن بودن بیان، به عقیده ی من، یک خصوصیت ذاتی است و ...
...
ادامه مقالات در ادامه نوشته...
دکتری آموزش ریاضی در آمریکا
بیژن ظهوری زنگنه (استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف)
به طور سنتی رشته ی آموزش ریاضی در دانشگاه های آمریکا و اروپا، مولود دپارتمان های ریاضی بوده است. با این حال رشته ی آموزش ریاضی در آمریکا، در دانشکده های علوم تربیتی، مراکز بین دپارتمانی و دپارتمان های ریاضی با تنوع بیشتری ادامه یافته است ...
غنیمت فرصتی برای پرداختن به موضوعات اساسی دیگر!!
جواد حاج بابایی (کارشناس دفتر تاٌلیف و برنامه ریزی کتب درسی)
مطالب این مقاله در سه بخش اصلی تحت عنوان های زیر تنظیم شده است:
- بررسی یک مسأله از تبدیل ها با رویکرد های هندسی و جبری و تجزیه و تحلیل مشکلات پیش آمده در باره آن در کلاس درسی
- یک فرصت آموزشی مناسب برای طرح چندین موضوع اساسی دیگر
- راهکارهای زیر بنایی برای کاهش مشکلات عمومی پیاده سازی و آموزشی کتاب هندسه(2)
توضیح: ابتدا فایل را دانلود کرده، سپس از حالت فشرده خارج کنید. اگر مقاله ها قابل خواندن نبودند، فونت های درون فایل را نصب فرمایید.
آسیب شناسی کنکور در ایران
زهرا گویا (دانشکده ی ریاضی دانشگاه شهید بهشتی - سردبیر مجله ی رشد آموزش ریاضی)
بیژن ظهوری زنگنه (دانشکده ی ریاضی دانشگاه صنعتی شریف)کنکور یا همان آرمون سراسری ورود به دانشگاه، به گونه ای که در ایران، زندگی اجتماعی، آموزشی، علمی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است، در دنیا منحصر به فرد است. با این حال در تمام دنیا، دانش آموزان برای ورود به دانشگاه، کم و بیش از صافی هایی عبور می کنند...
آسیب شناسی و عدم تطابق نظام آموزشی با کیفیت سوالات آزمون سراسری
محمد رضا کیوانفر
آموزشی خوب است که فرد را در مفهوم یاد گرفتن مستقل سازد و زمینه ی رشد و شکو فایی هم جانبه ی انسان را در ابعاد مختلف مهیا کند. اما اکنون در نظام آموزشی، یادگیری حافظه ای و ذخیره نمودن اطلاعات پر حجم کتب درسی در ذهن تقویت می شود...
نتایج نظر سنجی پیرامون «پیشنهاد هایی جهت معضلات کنکور» از معلمان ریاضی سراسر کشور
علی رجالی (دانشکده ی ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان)
سارا خرد پژوهپس از تکمیل آخرین فرم پیشنهادهایی جهت حل معضلات کنکور، در سال 1379، بر آن شدیم که این طرح را به نظر سنجی از دبیران محترم ریاضی بگذاریم. این کار در بهار 1381 انجام و نتایج حاصل جمع آوری شد...
بررسی محتوای کتاب ریاضی سال چهارم دبستان از نظر معلمان
دکتر اسد ادیب نیا (دانشگاه علامه ی طباطبایی)
پژوهش حاضر، با هدف بررسی کتاب ریاضی سال چهارم دبستان از نظر میزان انطباق محتوای آن با هدف های آموزشی تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش، اصول برنامه ریزی درسی، اصول روان شناسی و مراحل رشد و یادگیری، کاربرد روش های جدید تدریس ریاضی و ... در یک نمونه ی 95 نفری از معلمان به اجرا در آمد...
حول شناختی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دبستانی
زبیده آریافر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مراحل تحوّل شناختی با عملکرد ریاضی کودکان دبستانی طراحی شده و به اجرا درآمده است. نمونه ی مورد مطالعه شامل 240 دانشآموز دختر و پسر در پایههای ابتدایی سوم تا پنجم (در هر پایه 80 نفر، 40 دختر و 40 پسر) است که بهطور تصادفی ساده از دانشآموزان مناطق 19 گانه ی شهر تهران انتخاب شدهاند.
زبان فارسی در کتاب های ریاضی
نقشی که زبان در رشد عقلی کودک به طور عموم و در ریاضی به طور خصوص دارد، هیچ گاه به طور همه جانبه ارزیابی نشده است... در ریاضیات، جملات باید دقیق تر تعریف شوند. لغاتی نظیر اختلاف، تفاضل، تفاوت، تقسیم، جدول، دسته بندی، نمونه، الگو.
چرا باید هندسه به مدرسه باز گردد؟
دکتر امید علی کرم زاده - دانشگاه اهواز
حوزه ی شناختی در آموزش ایران
خدیجه ابراری - آموزش و پرورش شهرستان جهرم
وجود 40 تا 60 درصد مشروطی یا تجدیدی درس ریاضی راهنمایی و دبیرستان که در بعضی از موارد بالاترین درصد تجدیدی را در مدارس دارد، بازنگری عمیقی را می طلبد ...می خواهیم علت عدم موفقیت دانش آموزان را در درس ریاضی و عوامل عاطفی جانبی را دانسته، سپس پیشنهاداتی ارائه دهیم.