رشته ی آمار و سوالات متداول دانشجویان پیرامون آن

رشته ی آمار و سوالات متداول دانشجویان پیرامون آن


آمار
 

آیا خواندن تمام کتاب‌هایی که به عنوان منبع معرفی شده‌اند لازم است؟

با توجه به زمانی که شما دارید اگر بتوانید تمام کتاب‌ها را بخوانید خیلی خوب است. ولی بهتر است که از کتاب‌هایی که از نظر مفهوم و مثال بهتر هستند – مثلا از بین کتاب‌های آمار ریاضی کتاب آمار ریاضی دکتر پارسیان کتابی خوب است- شروع کنبد درصورتی که وقت اضافه داشتید به مطالعه‌ی بقیه‌ی کتاب‌ها هم بپردازید.

ازبین دروس کاربردی و محض برای شاخه‌های مختلف این رشته برای کدام یک باید بیش‌تر وقت گذاشت؟

با توجه به این که ضریب دروس محض در شاخه‌ی محض 5 و دروس کاربردی 3 است، ضریب دروس محض در شاخه‌ی علوم اقتصادی 3 و دروس کاربردی 5،  دروس محض در آمار بیمه 4 ضریب دروس کاربردی نیز 4 است پس با توجه به شاخه‌های مختلف فرق می‌کند ولی معمولا بهتر است که برای دروس محض وقت بیش‌تری گذاشت چون معمولا بیش‌تر دانشجویان در این دروس نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند.

برای شاخه‌های مختلف رشته‌ی آمار تا چه مقطعی در ایران می‌توان ادامه تحصیل داد؟

در ایران تنها در شاخه‌ی محض است که می‌توان تا مقطع دکترا ادامه داد. سایر شاخه‌ها (آمار بیمه ،آمار اقتصادی و علوم اجتماعی وآمار زیستی) فقط تا مقطع فوق لیسانس را در ابران دارند.

 

 ...

 

بهترین زمان برای شروع درس خواندن چه زمانی است؟

بهتر است از تابستان برای خواندن درس‌ها شروع کنید وسعی کنید تا اوایل مهر یا آبان ماه مطالعه‌ی دروسی که ضریب بیش‌تری با توجه به رشته‌ی امتحانی شما دارند، تمام کنید و مرور دوباره این دروس و مطالعه‌ی سایر دروس را شروع کنید. همزمان تست زدن را نیز شروع کنید و از این که بعضی از مطالب را فراموش کرده‌اید نگران نباشید چون امری طبیعی است. مرور دوباره این مطالب را در ذهن شما تثبیت می‌کند. 

لطفا منبع کمک آموزشی برای درس احتمال وکاربرد به من معرفی کنید؟

بهترین  منبع آموزش برای درس احتمال و کاربرد کتاب احتمال شلدون راس ترجمه دکتر همدانی و دکتر پارسیان است. البته کتاب مبانی احتمال دکتر سعید قهرمانی را نیز می توان به عنوان منبعی دیگر برای این درس معرفی کرد اما به دلیل حجم زیاد این کتاب و زمان کم مطالعه برای آزمون پیشنهاد نمی­شود.   البته لازم به ذکر است که کتاب شلدون راس قوی­تر است

یک روش کلی مطالعه برای درس‌های حل کردنی مانند دروس رشته آمار چگونه است؟ البته روشهای p2R و PQ4R برای مطالعه مفیدند اما برای مطالب ریاضی کارایی کمتری دارند. من برای یاداشت برداری وسواس زیادی دارم و فکر میکنم مطالب را فراموش خواهم کرد و این باعث شده که مطالب تکراری و بی فایده را هم در یاداشت ها بنویسم که باعث بی فایده شدن یادداشت ها و پر حجم شدن آنها میشود برای رفع این مشکل چه باید کرد و روش مناسب یادداشت برداری چگونه است؟

برای کسانی که وسواس در خلاصه برداری از دروس را دارند راه حل پیشنهاد شده بدین صورت است :

ابتدا با سلیقه خود خلاصه ابتدایی را تهیه کنند با همان وسواس موجود! همانطور که می­دانیم به منظور فراموش نکردن مطالب لازم است تا دروس را به مدت سه روز متداول تکرار کنیم بدین صورت که روز اول بسیار مفهومی، روز دوم در زمان کمتر مطالعه مجدد و مرور مطالب خوانده شده و در روز سوم نگاه اجمالی برای سپردن مطالب خوانده شده به حافظه بلند مدت. در روزهای دوم و مخصوصاً روز سوم مرور خود را از روی یادداشت­هایتان انجام دهید. در این مرحله اگر قسمت­هایی از مطالب یادداشت شده به نظرتان غیر ضروری (زیادی!) است آنها را به گونه­ای حذف کنید (برای حذف مصالب اضافی می‌توانید از شیوه هایلایت استفاده کنید) و برای جلوگیری از فراموشی مرور دروس مطالعه شده واجب کفایی است. پس در دوره­های بعدی دروس نیز به همین ترتیب عمل کنید.  با انجام این مراحل به یک سری خلاصه­های مناسب و مطلوب برای مرورهای نهایی دست می­یابید.

با سلام در مورد گرایشهای آمار و آینده شغلی هر یک و موقعیت اجتماعی ایجاد کننده آنها اطلاعات چندانی ندارم با توجه به اینکه علاقه به تحصیل در گرایشهای کاربردی رشته خود دارم و نیز آینده شغلی و موقعیت اجتماعی آینده نیز برایم بسیار حائز اهمیت است نیازمند راهنمایی­ شما می باشم!

مشاغل مربوط به رشته آمار زیاد هستند. که البته هر یک از آنها به علاقه فرد بستگی دارد. با گذراندن دوره­های تحصیلات تکمیلی در گرایش آمار ریاضی یکی از مشاغلی که انتظار حضور شما را دارند تدریس در دانشگاه­ها است و همانطور که می­دانیم امکان ادامه تحصیل در گرایش آمار کاربردی و آمار بیمه در ایران تا مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. از جمله مشاغلی که در حالت کلی در ارتباط با رشته آمار است سیستم بانکداری کشور است. همچنین در صنایع و کارخانجات نیز احساس نیاز به آمار وجود دارد. برای اجرای پروژه‌های علمی و صنعتی به منظور تحلیل آماری اطلاعات موجود نیز احساس نیاز به کارشناس آمار وجود دارد. در رابطه با گرایش بیمه نیز کاملاً واضح است.    گرایش دیگر آمار زیستی است. این گرایش نیز در ایران تا مقطع دکترا دانشجو می­پذیرد. از جمله متقاضیان این گرایش دانشجویان پزشکی نیز هست.

منبع موجود برای دروس ریاضی عمومی و آنالیز ریاضی چیست؟ هچنین نحوه مطالعه درس آنالیز ریاضی چگونه است؟

منبع آموزشی برای مطالعه مفهومی دروس ریاضی عمومی 1 و 2 کتاب توماس و سیلورمن است. منبع لازم برای تست­زنی و نکات موجود در این دروس بسیار زیاد است. از جمله منابع مناسب کتاب ریاضی دکتر معتقدی و کتاب دکتر آغاسی است. برای مطالعه درس آنالیز ریاضی برای رسیدن به تسلط لازم تنها روشی که پیشنهاد می­شود و بسیار نیز مؤثر است تکرار و تمرین بسیار به همراه تست­زنی فراوان است. برای مطالعه درس آنالیز ریاضی منبع آموزشی معرفی شده کتاب آنالیز رودین است.

ترتیب پاسخگویی به سؤالات دفترچه دوم در آزمون سراسری ارشد به چه صورت بهتر است؟

برای پاسخگویی به سؤالات باید گرایش مورد علاقه­تان را در نظر گرفته و با توجه به آنها ترتیب لازم را در پیش بگیرید. علاقه­مندان به گرایش آمار ریاضی لازم است که ابتدا به سؤالات درس آمار نظری پاسخ دهند. زیرا ضریب درس آمار نظری در این گرایش 5 است و ضریب درس آمار کاربردی 3 است. پس عاقلانه است که ابتدا به آمار نظری پاسخ دهید و زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید. علاقه­مندان به گرایش آمار کاربردی (آمار بیمه و آمار اجتماعی- اقتصادی) لازم است که ابتدا به سؤالات درس آمار کاربردی پاسخ دهند. زیرا ضریب درس آمار کاربردی در این گرایش 5 و ضریب درس آمار نظری 3 است. البته لازم به ذکر است که لازم است هر داوطلب توانمندی­های خود را در نظر بگیرد.

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

1 نظر

Doki  ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۲۰:۴۲:۱۴

Hey, that's a clever way of thninkig about it.