مدیریت زمان

مدیریت زمان

مدیریت زمان یعنی چه و چگونه می‌توان در دوران آمادگی برای شرکت در آزمون ها به آن دست پیدا کرد؟

پاسخ در ادامه مطلب...

پاسخ

سوال ها را به ترتیبی که در دفترچه کنکور می‌بینید پاسخ دهید. زیرا این نظم و ترتیب کاری سنجیده و فکر شده است.

تمام سوال‌های دفترچه را حداقل یک بار مطالعه کنید.

استفاده از تکنیک ضربدر و منفی به صورت زیر:

هنگام پاسخ دادن به سوالات هرگز وقت خود را صرف سوالات وقت گیر نکنید در ابتدا فقط به سوال‌هایی که می‌توانید در وقت قانونی جواب دهید پاسخ دهید.

برخی سوال ها را بلدید ولی وقت گیر است. این گونه سوال ها را با علامت ضربدر مشخص کنید.

ممکن است سوال‌هایی را اصلا بلد نباشید کنار آن ها علامت منفی بگذارید و با خونسردی تمام از آن‌ها رد شوید.

توصیه‌های بسیار مهم: تمام صفحات دفترچه سوال‌ها را به خوبی بررسی کنید و مراقب باشید که بعضی صفحات یا بعضی سوالات را فراموش نکرده باشید.

هر پنج سوال یک بار یا هر ده سوال یک بار شماره تست‌ها را در دفترچه سوال‌ها با پاسخ نامه مطابقت دهید تا از اشتباه در امان بمانید.

یک کار اشتباه! هیچ گاه ابتدا جواب سولات را در دفترچه وارد نکنید تا در پایان آن‌ها را وارد پاسخ نامه کنید زیرا کار خیلی خطرناک است و ممکن است که وقت کم بیاورید.

البته ممکن است که خیلی از این نکات را بدانید اما مواردی بسیار تاثیرگذار در مدیریت زمان هستند.

سوال

دانشجو چه زمانی باید جلسه کنکورهای آزمایشی را ترک کند؟

 

پاسخ

دانشجویان بهتر است تا آخرین دقیقه‌ای که زمان دارند در جلسه کنکورهای آزمایشی حضور داشته باشند تا در آزمون اصلی دچار مشکل نشوند. اینکه بعضی دانشجویان تصور می‌کنند که هشت مرحله آزمون‌های پارسه “آزمایشی” هستند و اهمیت چندانی ندارند و می‌توانند در حالی که هنوز سوالات را کامل پاسخ نداده‌اند جلسه را ترک کنند باعث کاهش انگیزه آن‌ها می‌شود. دانشجویان می‌بایست هر یک از آزمون‌های آزمایشی را مثل خود کنکور سراسری جدی بگیرند و تا آخرین دقیقه در جلسه آزمون باقی بمانند. به علاوه باقی ماندن در جلسه آزمون باعث می‌شود که دانشجویان به چندین ساعت نشستن در یک جا عادت کنند و در آزمون اصلی دچار خستگی و کسالت نگردند.

 

سوال

برای افزایش تمرکز ذهن چه راهکارهایی وجود دارد؟

 

پاسخ

این شعار را در ذهن داشته باشید که؛ «با شرایطی که دارم بیشترین تلاش خود را خواهم کرد.» نه اینکه فکر کنید «باید همه چیز کامل باشد». هنگام درس خواندن کاغذ و خودکاری کنار دستتان بگذارید و فکرهایی را که به ذهنتان می‌رسد و مزاحم درس خواندتان می‌شود یادداشت کنید. با این کار دیگر نگران فراموش کردن کارها و ایده‌ها نیستید و به خودتان یادآوری می‌کنید درست است که این کارها به اندازه‌ای مهم هستند که آنها را یادداشت کنید و بعداً برایشان کاری انجام بدهید اما آنقدر مهم نیستند که به خاطرشان درس خواندن را متوقف کنید. خوب است گاهی فکرهای ناراحت کننده یا آنهایی که حواستان را پرت می‌کنند جای دیگری بگذارید. به این ترتیب که زمانی که مشغول درس خواندن هستید آن‌ها را موقتاً کنار بگذارید تا بتوانید روی درس خواندن متمرکز شوید. سعی کنید هدف مشخصی را معین کنید که در هر بار پس از درس خواندن به آن برسید. این کار کمک می کند توجه‌تان را به کار مشخصی که در دست دارید معطوف کنید. همچنین این کار بازخوردی از پیشرفت به دست‌تان می‌دهد.

سعی کنید فقط به درسی که می‌خوانید تمرکز کنید و به اتفاقات بلند مدتی که بر اثر خوب یا بد امتحان دادن می‌افتد فکر نکنید. اول مهمترین کار حال حاضر را انجام بدهید و بدانید هر چیز مزاحم دیگری که به ذهنتان می‌رسد اهمیت کمتری از آنچه در حال انجامش هستید، دارد. این شعار را در ذهن داشته باشید که؛ «با شرایطی که دارم بیشترین تلاش خود را خواهم کرد.» نه اینکه فکر کنید «باید همه چیز کامل باشد». یاد بگیرید چگونه تشخیص بدهید مساله‌ای که حواس‌تان را پرت کرده‌است مهمتر از درس خواندن است. هرگاه که ممکن بود مستقیماً به سراغ علت حواس‌پرتی‌تان بروید. گاهی با حذف علت حواس‌پرتی اصلی می‌توانید زمان بیشتری را به درس اختصاص دهید و بعداً کمتر نگران باشید.

سعی کنید جای خاصی را برای درس خواندن انتخاب کنید که وسایل حواس پرت کنی مثل رادیو و تلویزیون در آن نباشد.

محل درس خواندن خود را تمیز و مرتب نگه دارید و سعی کنید از آن فقط برای درس خواندن استفاده کنید. این کار حواس پرتی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند راحت‌تر به حالت تمرکز دست پیدا کنید. مثلاً ممکن است وقتی روی تخت دراز می‌کشید و درس می‌خوانید کمتر تمرکز داشته باشید تا وقتی که پشت میزی می‌نشینید که همیشه از آن برای درس خواندن استفاده می‌کنید.

درس خواندن را در دوره‌های زمانی محدود انجام بدهید تا بدانید به زودی نقطه پایان فرا می‌رسد. در بی وقفه درس خواندن این طوری به نظر می‌رسد که نقطه پایانی وجود ندارد که این سخت‌تر است.

همه کتاب‌ها، جزوه‌ها و کتاب‌های کمک درسی‌تان را کنار دست‌تان بگذارید. اگر لازم باشد برای این‌ها از جایتان بلند شوید یا مدتی دنبالشان بگردید حواس‌تان بیشتر پرت می‌شود.

برای کاهش اضطرابی که با آماده شدن برای درس خواندن می‌آید، می‌توانید کتاب‌ها و محل درس خواندن‌تان را مرتب کنید. این کار باعث می‌شود محل کارتان عاری از هر چیز حواس‌پرت کننده‌ای باشد. ممکن است شما از آنهایی باشید که برای درس خواندن نیاز به «گرم شدن» داشته باشید؛ برای این کار از مطالبی شروع کنید که با آنها آشنایی بیشتری دارید. با این کار مروری هم بر نتایج خوب امتحانات گذشته دارید که از نظر ذهنی شما را در وضعیت اعتماد به نفس خوبی قرار می‌دهند.

برای کاهش اضطرابی که با گذشت زمان پدیدار می‌شود استراحت جسمی کمک می‌کند نگرانی‌تان کمتر شود و آگاهی و انرژی خود را بازیابید. شاید هم لازم باشد هر بخش از درس را که تمام می‌کنید مروری بر آن داشته باشید تا حس تمام کردن و اطمینان‌تان افزایش یابد. البته اگر درس خواندن را به شب امتحان موکول نکنید کمتر دچار اضطراب می‌شوید.

و در پایان در مورد این که فرمول‌ها را فراموش می‌کنید، بهتر است فرمول‌ها را در کاغذی یادداشت کنید و بارها در بازه‌های زمانی متعدد آن‌ها را مرور کنید تا وارد حافظه بلند مدت شما شوند و نگرانی این را نداشته باشید که ممکن است فراموش شوند.

 
 منبع : سایت کنکور

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...