نظریه اطلاع

نظریه اطلاع

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


نظریه اطلاع یکی از شاخه های نظریه ارتباط است که از تلاش های آقای شانون (Claude Shanon) ، محقق آزمایشگاه تلفن بل ، در طول سال های 1940 تا 1950 ، سرچشمه گرفته است. او در سال 1949 مقاله مشهور خود با عنوان "پایه های ریاضی ارتباط" را چاپ کرد که بعنوان پایه های نظریه اطلاع محسوب می شود.
مفاهیم نظریه اطلاع در کنار علوم دیگر ابزار قدرتمندی در حل مشکلاتی در زمینه های مختلف پدید می آورد. از جمله 
در زمینه بازسازی تصاویر و تحلیل طیفی در پزشکی (مانند اسکن مغز )، فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، نقشه برداری ، مهندسی ، ارتباطات و اطلاعات (موتورهای جستجو )، تحقیق در عملیات ، علوم سیاسی و اقتصاد
در تحقیق در مورد استنتاج آماری و تخمین.


اکتشافات اخیر باعث به هم پیوستن رشته های علوم کامپیوتر و نظریه اطلاع و بروز آن در غالب "نظریه اطلاع الگوریتمی" شده است. این رشته همچنین با بخش اصلی آن که پیچیدگی کولموگروف نامیده می شود شناخته می شود. پیچیدگی کولموگروف راهی برای فهمیدن ریاضیات مربوط به اطلاع (اطلاعات) در اختیار ما قرار می دهد که توسط آن می توان ساختارهای جهان را توضیح داد.
اطلاع برای توضیح ساختارهای فرهنگی علم ، هنر ، موسیقی ، دانش و زندگی بکار می رود. اطلاع همچنین برای تشریح ساختارها و فرایندهای پدیده های زیستی و پدیده های مربوط به جهان فیزیکی بکار می رود. بیشترین کاربردهای آشکار اطلاع در زمینه های مهندسی کامپیوتر و ارتباطات است.
از میان کاربردهای شناخته شده نظریه اطلاع الگوریتمی می توان به موارد زیر اشاره کرد
نظریه گراف ، نظریه احتمال ، نظریه محاسبات موازی ، الگوریتمهای مرتب سازی ، مسیریابی در شبکه های کامپیوتری ، نظریه مدارها ، نظریه زبان ها و ماشینها و حتی در فیزیک در زمینه ترمودینامیک ( مانند کاربرد آن در نظریه اطلاع کوآنتومی)

منابع

Recent Developments in Information and Entropy Econometrics (IEE) – Theory and Applications – A Proposed Conference 
Information Theory and Music
Nick Szabo -- Introduction to Algorithmic Information Theory
Applications of algorithmic information theory - Scholarpedia

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...