پشت پرده تلفن همراه!

پشت پرده تلفن همراه!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

امروزه استفاده از تلفن همراه در خیلی از کشورها بسیار متداول شده است. مدتی بیش نمی گذرد که وضعیت به کلی متفاوت بود. در 1985 تعداد زیادی سیستم های بی سیم وجود داشت که توسط تولید کنندگان بزرگ با سوابق تاریخی ملی گسترش یافته و به صورت تجاری در آمده بود. اما این تلفن ها با یکدیگر ناسازگار بودند. به علت آنکه ویژگی های فنی این سیستم ها متفاوت بودند و امکان ارتباط از یک شبکه به شبکه دیگر وجود نداشت. برای اینکه بتوان این ناسازگاری را محقق ساخت ، می بایست با مجموعه ای از ویژگی های فنی ، یعنی یک معیار و رهیافت مشترک توافق کرد. این امر از پنج سال پیش شروع شد که در خلال آن معیار Gms (سیستم جهانی ارتباط با تلفن همراه) در اروپا مطرح شد ، و با دو شرکت تلفن بزرگ فرانسوی و آلمانی تلکوم در آن زمان ابداع گشت. اولین سیستم های تجاری مبتنی بر این معیار در آغاز سالهای 1990 به کارگرفته شدو حدود اواسط دهه نود بود که Gsm حقیقتا به عنوان تنها وسیله استاندارد واقعی بین المللی تلفن همراه به مرحله ظهور رسید. رشد کنونی شبکه های تلفن همراه از نسل سوم ، در واقع یک شاهد بارز از اهمیتی است که این سیستم Gsm برای خود کسب کرده است. منظور از پیدایش نسل سوم ، سیستم های Umts (سیستم ارتباطی تلفن همراه بین المللی) می باشد که حاصل گسترش طبیعی پدیده Gsm است.

سیستم Gsm بر مجموعه ای از فنون استادانه متکی است که از ارتباط مخابرات کلاسیک ، انفورماتیک (علوم رایانه) ، ریاضیات و پردازش سیگنال مشتق می شوند. به ویژه ریاضیات و آلگوریتم نقش بنیادی در درک و عملکرد خوب ساز وکارهای داخل شبکه های رادیو-موبایل ایفا می کنند. این ریاضیات چنان پایه های نظری را تامین می کند که براساس آن تقریبا تمام مراحل بنیادی پردازش اطلاعات لازم در مدیریت یک ارتباط تلفنی توسط یک تلفن همراه انجام می شود. آلگوریتم این فرصت را به دست داده است تا این نتایج بنیادی را در مقاوله نامه ای به صورت موثر و کارا تبدیل کرد ، به گونه ای که بتوان از این نتایج به طور عینی در بطن یک شبکه رادیو-موبایل بهره جست.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

منابع
[1] انفجار ریاضیات - انجمن ریاضی فرانسه ، انجمن ریاضیات کاربردی و صنعتی فرانسه ، برگردان رسمی به فارسی : انجمن ریاضی ایران (دریافت متن کامل )

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...