کشف راه حلی ساده برای معمای ریاضی لیب بعداز۴۱سال

کشف راه حلی ساده برای معمای ریاضی لیب بعداز۴۱سال

دانشمندان ریاضی ایران بعد از ۴۱ سال ، کوتاهترین راه حل معمای جهانی لیب را پیدا کردند.
 
پروفسور لیب استاد برجسته ریاضی فیزیک جهان در سال ۱۹۷۲ ، قضیه کانتیویتی را مطرح و آن را در مجله Advances in Mathematics  به چاپ رساند .

از آن سال تاکنون برخی استادان ریاضی جهان توانستند راه حل این قضیه را پیدا کنند ولی گروه ریاضیات ایران پس از ۴۱ سال توانست کوتاه ترین راه حل این معمای ریاضی را کشف کند و با تائید استادان ریاضی جهان آن را در همان مجله به چاپ برساند.

سرپرستی گروه تحقیقات ریاضی بر عهده دانشگاه سمنان بود .

رئیس دانشگاه سمنان به عنوان دانشگاه سرپرست این گروه تحقیقاتی گفت: اعضای گروه حل این مساله ، دکتر مجید اسحاقی از دانشگاه سمنان ، دکتر اسماعیل نیکوفر از دانشگاه پیام نور تهران و دکتر علی عبادیان از دانشگاه ارومیه همکاری کردند.

دکتر مجید اسحاقی ، سرپرست گروه محققان نیز گفت : قضیه کانتیویتی لیب اولین معمای ریاضی در زمینه توابع محدب است که مهمترین توابع در آنالیز کاربردی است و در مکانیک کوآنتوم ، صنایع نظامی ، غذایی کاربرد دارد .

وی افزود : این راه حل به تائید انجمن ریاضی آمریکا نیز رسیده است .

مجله ادونس مت آمریکا که جزء پنج مجله برتر ریاضیات دنیاست مقاله هایی را منتشر می کند که راه حل جدیدی برای مسائل ارائه داده باشد .

در طول تاریخ علمی ریاضی ایران ، این دومین بار است که یافته های علمی دانشمندان کشورمان در Advances in Mathematics چاپ می شود. 


واحد مرکزی خبر

حل سوال 40 ساله ریاضی

 

پروفسور جف ویلت Professor Geoff Whittle، ریاضیدان دانشگاه ویکتوریا پیروزی زیبایی از اکتشاف معمای ریاضی را تجربه کرده است.
پروفسور جف ویلت، از دانشکده ریاضی، آمار و تحقیق در عملیات ویکتوریا، با همکاری پروفسور جیم Geelen (کانادا) و پروفسور Gerards برت (هلند) برای حل یک مشکل که توسط ریاضیدان معروف و فیلسوف جین کارلو Gian-Carlo  در سال 1970 مطرح شده است، پرداختند.
در اوایل سال جاری آنها پس از گذشت بیش از 15 سال کار و مطالعه پیشنیازهای ضروری برای اثبات حدس روتا Rota’s Conjecture  را بدست آوردند.

جف در سفر انگلستان در ماه گذشته، خبر مربوط به کشف این موضوع با همکارانش را در یک کنفرانس که به عنوان سخنران مهمان بود، مطرح نمود.
حدس روتا مربوط به یک بخش تخصصی از ریاضیات تحت عنوان نظریه متروید matroid، نوعی مدرن از هندسه، است که جف متخصص این بحث می‌باشد.
به جای تمرکز بر فاصله و زاویه، نظریه متروید به بررسی خواص ساختاری که در طراحی تغییر نمی‌کند، می‌پردازد. مثلا همیشه سه نقطه روی یک خط، و یا چهار نقطه در یک صفحه هستند.
این نظریه به بررسی ساختارهای هندسی می‌پردازد که می‌تواند کاملا متفاوت از نمونه‌های هندسی در جهان است و حدس روتا راهی برای شناخت و به رسمیت شناختن این ساختارهای جایگزین است

    


 

 

 

 

 

 

 

 

Professor Geoff Whittle

 

وی اظهار می‌کند "من می‌خواهم این موضوع را با داستان مسخ کافکا Kafka’s Metamorphosis story مقایسه کنم که در آن یک مرد از خواب بیدار و متوجه می‌شود که به حشره‌ای تبدیل شده و مشاهده وی از جهان به طور کاملی دگرگون شده است. نظریه Matroid تجسم جهان بر اساس ساختارهای هندسی جدید است و توسعه راه های توصیف ساختارهای فراگیر و بزرگی است که می‌تواند ظهور است. اگر چه وی در اثبات حدس روتا برای مدت زمان بسیار طولانی کار کرده است ، ولی می‌گوید: در حقیقت کار سخت تازه آغاز شده است. حدس روتا موضوعی واقعا خاص است و محصول سال‌ها و سال‌ها کار مشترک است.
در حال حاضر، مطالب زیادی برای نوشتن در این موضوع وجود دارد که به نظر من چندین سال بهمراه صدها صفحه از مجلات و روزنامه‌ها. این موضوع شبیه به کشف یک کوه است که عبور از آن با موانع زیادی برای رسیدن به یک مقصد جدید روبرو خواهد بود تا مسیرهایی را برای عبور سایرین فراهم نماید.
رئیس دانشکده دکتر پیتر دونلان Peter Donelan معتقد است این موضوع بعنوان یکی از دستاوردهای بسیار برجسته ریاضی در سال‌های اخیر بحساب خواهد آمد که در جامعه بین‌الملل تاثیر زیادی خواهد داشت.

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...