نمونه فعالیت های تدریس ریاضی متوسطه

نمونه فعالیت های تدریس ریاضی متوسطه

 

-      بنای محله وقتی کف اتاقها را سنگ فرش می کند دچار یک مشکل است او در خیلی از مواقع به ناچار برای تکمیل کار مجبور می شود سنگها را نصف و با نسبتی تغییر اندازه دهد ، برای رفع مشکل او چه پیشنهادهایی دارید؟

 

-      حدس خود درمورد طول اشیاء را درجدولی مطابق شکل نوشته و با وسایل اندازه گیری ، اندازه حقیقی اشیاء را محاسبه  و درستون مقدار حقیقی درج کنید ، این دو مقدار را مقایسه و سعی کنید مهارت تخمین زدن خود را افزایش دهید.

 

             مقدار حدس

         مقدار حقیقی

 

 

 

 

 

 

*یکی از اهداف بسیار مهم در سیستم آموزشی جدید آشنا کردن دانش آموزان با فعالیت های خارج از کلاس و مرتبط با درس ریاضی است. که این مهم را با خلاقیت به بهترین نحو می توان مدیریت کرد و یا براحتی هم می توان از آن به کاربست.  من به عنوان پیشنهاد چند فعالیت مرتبط با درس ریاضی در سه سال گذشته که بیشتر آن ها را در کلاس انجام داده ام و نتیجه ی آن را دیده ام، معرفی می کنم.

 

عنوان فعالیت

پایه

اهداف

شرح فعالیت

امکانات

آمار و کاربردهای آن

اول و سوم

آشنایی دانش آموزان با ریاضی و کاربرد آن در جامعه و نحوه استفاده از آموخته ها به صورت عملی

1- اندازه گیری قد دانش آموزان کلاس  و دسته بندی آن ها و رسم جدول فراوانی و به دست آوردن میانگین قد با جدول فراوانی و بدون جدول فراوانی و دلیل اختلاف جزئی آن ها

مقوا و ماژیک

 

 

 

2 - جمع آوری داده ها ی فوق و تعیین انواع نمو دار ها با استفاده  از نرم افزار exel و تعیین میانگین نمرات درسی کلاس  با استفاده از نرم افزار فوق 

کامپیوتر و آشنایی دانش آموزان با آن 

تحقیق حجم کره

سوم

رسیدن به فرمول حجم کره به صورت تجربی و پرهیز از به خاطر سپاری اجباری فرمول های ریاضی

یک توپ پلاستیکی را نصف کرده و با مقوا مخروطی می سازند که سطح مقطع آن برابر سطح مقطع توپ و ارتفاع آن برابر شعاع دایره  سطح مقطع باشد .مخروط را پر از خاک اره کرده و درون نیم کره بریزند . با دو بار انجام دادن آن نیم کره پر می شود . بنا بر این حجم کره برابر با چهار برابر حجم مخروط است  .

توپ پلاستیکی و مقوا و خاک اره

مساحت کره

سوم

رسیدن به فرمول حجم کره به صورت تجربی و پرهیز از به خاطر سپاری اجباری فرمول های ریاضی

پوست پرتقال را با دقت گرفته و بعد از نصف کردن پرتقال روی سطح مقطع آن بگسترانند .اگر با دقت عمل شود مشاهده خواهند نمود که چهار بار روی سطح مقطع پوشیده می شود .بنا بر این مساحت کره چهار برابر مساحت دایره عظیمه است .

یک یا چند

عدد پرتقال تقریبا کروی!!!!

رسم ها در طبیعت

سه پایه

موارد استفاده رسم ها در معماری ایرانی

رسم های که در طبیعت ویا در اماکن تاریخی و یا مذهبی مانند بازارها و مساجد و ... مشاهده می نمایند می توانند روی برگه A4 با اصول کشیدن رسم آن را ترسیم کنند . ویا با دوربین عکاسی از آن ها عکس بگیرند و در یک پوشه کار ارائه نمایند .

مقوا دوربین عکاسی –– تخته سه لایی

خطوط موازی و تقارن و زاویه های متقابل به راس

اول و دوم

زیبا یی های طبیعت با خطوط موازی و تقارن

از هر گروه از دانش آموزان می خواهیم تا یک برگ از گیاهان را که در دسترس دارند همراه خود کلاس بیاورند . به آن ها نشان داده می شود که قسمت پشت برگ چگونه با خط های موازی مرتب شده است .

برای تقارن از آن ها می خواهیم به بال های یک پروانه که قبلا تهیه شده است توجه کنند . در همین قسمت به دو زاویه متقابل به راس در بال ها اشاره کرد .

برگ درختان پروانه خشک شده  ویا تصویر آن

با استفاده از نرم افزار power point  انواع برگ های درختان   وپروانه ها  را از کتاب علوم ویا کتب دیگر به صورت اسلاید تهیه کنند و بر روی اسلاید ها موارد تقارن و......... توضیح داده شود .

کامپیوتر و آشنایی با آن

 این موارد را می توان به راحتی در کلاس درس، به تناسب امکانات وبا خلاقیت انجام داد .

ان شاء الله مورد استفاده قرار گیرد .

 

با تشکر:

میثم زارعی

دبیر ریاضی دوره متوسطه اول

شهرستان دهگلان

 

 

نویسنده مطلب: Meysam Zarei

Meysam Zarei

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...